Skip to main content

surat khabar didik




ingat tak zaman muda-muda kita dulu...hee tibe-tibe la kan. yep. dulu masa darjah enam, surat khabar didik di kira cam wajib la kal0 nak dapat lima a unt0k upsr. bagi depa-depa yang hat pandai gila-gila la. bagi aku yang beng0ng wa senget tak pernah terfikir bahawa dengan membeli surat khabar didik mampu membagi aku lima a. apatah lagi empat. tiga. dua. mahupun satu.

bila teng0k depa-depa yang hat pandai-pandai belaka beli majalah didik, so aku p0n terpengaruh. maka aku pon beli. k0n0n dengan membeli saja b0ley berjaya dunia akhirat. nampak tak betapa naif nya pemikiran beliau..

yep. aku beli dan teng0k serta tenung ja. sambil berangan bahawa di saat keputusan upsr keluaq, dengan bangganya aku berada di atas pentas bersama depa-depa. berangan!

tapi.. aku terfikir. daripada aku teng0k ja, aku mengambil inisiatif dengan membelek-belek helaian demi helaian. bila teng0k s0alan-s0alan yang dikemukakan, tak paham. s0 aku teruskan membelek. dan sampai di halaman cerita pendek 0r cerpen. tapi aku rasa cam n0vel.

0ke. aku mula jatuh hati untuk membeli surat khabar didik bila mula membaca satu cerpen yang berkenaan se0rang gadis kudung bernama T0m. tajuk nya aku tak ingat. tapi jalan cerita, insya Allah still p0wer. cerita ni berepis0d dan berantai. lepas baca satu epis0d, sifat inkuiri aku mel0njak-l0njak untuk mengetahui cerita selanjutnya.

maka, bermulalah siri pembelian surat khabar didik aku secara berterusan. mula-mula terfikir nak pinjam daripada depa ja. tapi cam rasa tak kena, s0 aku beli ja la sendiri. sambil layan cerita tu, b0ley jugak kan sambil-sambil buat latih tubi yang disediakan. ya dak?

tapi, seingat aku. aku tak buat p0n. ceyt!

dan. bila tamat cerita tu. aku p0n menamatkan diri daripada membeli surat khabar didik tersebut.

the end.


*************************



di suatu pagi yang indah. seusai s0lat subuh terlajak. aku melangkah ke dapur dengan niat serta azam dan iltizam k0n0nnya mahu membantu puan emak memasak sarapan.

ku lihat puan emak sedang sibuk mem0t0ng l0s0ng lek0r untuk di g0reng menjadi k0p0k lek0r. lantas ternampak aku yang masih "wangi" itu, puan emak menyuruh aku memanaskan kuali serta menuang sebungkus minyak kelapa sawit untuk mengg0reng that k0p0k lek0r. s0. itu la kerja aku. mengg0reng.

sebijik demi sebijik aku campak k0p0k lek0r itu ke dalam kuali yang panas membaran di pagi hari. apabila terpercik minyak yang sangat panas itu, aku menjerit manja sambil mengaduh kesakitan. padan muka! itu baru hasil panas dari api dunia, bel0m lagi panas api neraka di akhirat kelak..

k0p0k lek0r sudah mengeluarkan ar0ma serta bau yang mengiurkan tatkala masing-masing sudah kebuluran. di dalam kekalutan mencari bekas untuk meletakkan k0p0k lek0r yang sudah sedia untuk di hidang, aku mencapai beberapa helai surat khabar untuk dilapik di atas bekas tersebut.

alhamdulillah.. sarapan pagi yang tak berkhasiat serta pen0h dengan k0lestr0l telah disumbat ke mulut depa adik-adik ku. alhamdulillah ada juga makanan untuk dijamah hari itu.

sedikit petang yang sep0i-sep0i bahasa tamil, sayup-sayup dari ruang teng0k tibi kedengaran puan emak d0k bebel dekat cik pina. perasaan inkuiri ku tidak dapat dibendung lantas kaki ku melangkah ke arah dapur. dan. setibanya aku ke dapur, aku diterjah dengan s0alan 0leh puan emak.


cha, k0 tadi amek surat khabar kat bawah tibi ka?

yup. nape?

tuh surat khabar didik budak ni. tak sempat lagi jawab. pastu s0k nak kena tunjuk kat cikgu fauzi..

hahha! cakap kat cikgu fauzi, kakak saye amek wat guna lapik k0p0k lek0r..


cik pina mendengar dengan pen0h kekesalan disebabkan kelalaian nya meletakkan menda tuh sembarangan tempat. hee.. aku tak tawu la nasib cik pina nanti bila mula sek0lah. cikgu fauzi tu garang!





p/s: cerpen ber ayat tunggang langgang wa skema!

=_='

Comments

Popular posts from this blog

kancil

dua minggu lepas aku dapat lesen encik bapak tekad untuk membelikan aku seek0r kancil. aku berharap sangat dapat ikan kelisa time tu. tapi. it's 0kay. syukur la nakk.  expectati0n.  encik bapak dan puan emak beranggapan aku telah mahir memandu setelah lulus ujian memandu. malah sejurus lulus aku terus dikurniakan kancil. ha ha. memang tak lah. ke laut. first time aku drive kancil encik bapak.. macam tak pernah drive lagak nya. abang ayie siap kutuk aku lagi macam mana la aku b0leh lulus bila dia teng0k aku memandu. dengan mati tengah jalan nya. tak c0nfident naik bukit. mati kat atas bukit. what the ikan..  aku p0n pelik dengan diri sendiri macam mana depan abang JPJ time ujian hari tu dengan mudahnya aku pass. ini semua berkat d0a parent. aku yakin. dah la kancil encik bapak tu manual. 0key what. dan aku tak pernah drive aut0 sampai hari ni. tarikh aku publish p0st ni. siyes beb!  banyak kenangan aku dengan kancil. s0. aku namakan kancil encik bapak tu den

simpan

aku ada masalah dengan perkataan "simpan". mungkin juga dengan tabiat aku yang agak b0r0i  b0r0s apabila bersh0pping. sama ada 0nline atau p0n 0ffline. puii. selagi d0mpet tak nipis.. tah pape aku beli. dan end up kena marah dengan encik laki sebab duit tetiba habis. tipikal p0mpuan. memang kejenya habiskan duit. masa aku belajar kat maktab. setiap semester akan dapat elaun. dan setiap kali dapat elaun aku akan ke tabung haji dengan amiza untuk simpan seribu. dan selebihnya aku berf0ya-f0ya selama tiga bulan. masa tu macam-macam aku mengidam. biasa la. student baru nak up. masa tu lah nak breakfast lunch dinner kepsi ciken rais shop beger king sikret resepi piza hut ciken cop nasi ayam penyet bai kul belog dunkin donat big epal perghh. tak cuk0p pulak tu dengan sh0pping baju seluar beg purse kasut heels sandal tudung anak tudung shawl barang mekap gincu bedak skincare skirt blouse cardigan dress jubah baju kurung. lagi. alat tulis untuk melukis. bermacam-macam pen aku

Perkampungan Portugis, Melaka

sembilan mac dua ribu tiga belas. seusai daurah sirah nabawiyah tamat tepat jam empat tiga puluh minit petang (k0wt), kami pelajar kuliah pismp 3.02 dan pismp 3.05 mengadakan perjumpaan terbuka di tempat yang tertutup berkenaan pr0gram jelajah etnik masyarakat serani, melaka. huuu aku lupa nama pr0gram. s0, reka sendiri. sepl0h mac dua ribu tiga belas. tepat jam lapan pagi kami berkumpul di garaj bas menanti ketibaan beliau pacik bas bersama basnya yang dalam minda kami betapa buruk nya bas tersebut. mungkin pengaruh kami yang  dim0m0kkan dengan imaginasi bahawa semua bas sek0lah adalah buruk tahap gaban. pergh! semua mengumpat ketidakpuasan hati.. astaghfirullah. pepagi da dapat hadiah pakej seribu ta0n d0k neraka free-free ja. aku la tu. the bus..err selama hampir satu atau dua jam menunggu pacik bas, akhirnya beliau datang jugak membawa basnya yang tersergam indah berbanding bas pekerja kilang. alhamdulillah. kami bakal guru yang jakun berserta batak berjala