Skip to main content

ragam mereka paRT 2~




asSalamualaikum,,

0keh,, samb0ng blek citer lpas,,,

time nak s0lat z0h0r tuh,,

kit0rg d0k kalut nak crik surau,,

tpi akhir dpt gak jumpe,,

kat 7th fl00r,, huh!!

kat c2 x dak la besaq mna,, tpi kire padat la,,

ngan ramai 0wg nk s0lat,,

alhamdulillah,, s0lat gak depa,, heheh!! (p0y0 jew lbey)

yg aku nak citer nie,,

senanye aku p0wn kengkadg terpikir gak,,

depa yg x pakai td0ng ngan bju sendat2 nie,, twu plak nak s0lat,,

pergh!! siap bwk telek0ng sendqi,,

aku yg bakal ustazah nie p0wn x bwk telek0ng,,

heheh!! sedar p0wn yg awak tuh ustazah,,

0keh,,


*************************************************************************************


pers0nal reflecti0n:



konpius aku ngan fen0mena cam nie,,

s0 aku crik la beberape s0klan yg ade ketan ngan :

p0mpuan yg x tut0p aurat dgn bet0l + x pakai tud0ng + bju suar sendat


*************************************************************************************


SOALAN: Assalamualaikum, saya mengerjakan semua kewajipan agama sembahyang lima waktu, puasa sunat di bulan yang di sunatkan tetapi tidak menutup aurat (tidak bertudung) tetapi tidak pernah mendedahkan bahagian badan yang lain. Adakah segala amalan saya di terima Allah S.W.T. ?

JAWAPAN:

Bismillahirrahmanirrahim.
Alhamdulillah. Salawat dan salam ke atas Rasulullah Sallallahu ‘alaihi Wasallam.

Allah Ta’ala hanya menerima amalan hamba-Nya yang benar-benar ikhlas terhadap-Nya. Amalan yang dilakukan itu pula sekiranya merupakan ibadat khusus seperti sembahyang, puasa dan sebagainya hendaklah menepati rukun dan syarat serta kaifiat yang telah ditetapkan oleh syariat berdasarkan ilmu yang benar dan bukan ikut-ikutan secara membuta-tuli. Ibadat yang dilakukan dengan penuh rasa kehambaan kepada Allah akan memberi kesan kepada jiwa pengamalnya sehingga melahirkan ketaatan dan akhlak yang baik seperti memelihara aurat, beradab sopan, menjauhi kemaksiatan dan sebagainya.

Rambut merupakan aurat yang WAJIB ditutup oleh wanita apabila berada di hadapan lelaki ajnabi. Oleh itu, mendedahkannya adalah berdosa dan merupakan suatu kemaksiatan yang akan dibalas dengan siksaan yang pedih di akhirat kelak sekiranya dia tidak sempat bertaubat. Dia akan tetap menanggung dosa itu selagi tidak bertaubat daripada perbuatan itu walaupun dia bersembahyang lima waktu dan melakukan ibadat yang lain.

Wallahu Tabaraka Wa Ta’ala a’lam.

http://nurjeehan.wordpress.com/2007/02/27/hukum-amalan-seseorang-yang-tidak-menutup-aurat/


*************************************************************************************

heheh!! maap sesape yg terase,,

s0,, tutuplah aurat anda,,

bukannye susah p0wn,,

satu agi,,

aku rase sume 0wg da taw,, tpi wat2 x taw,, kan3

" tutup aurat,, jgn d0k bungkus aurat hg tuh "



bersambong....

^_^

p/s :

1. p0y0 jew entri aku nie,,
2. gambq sume amek kat pak cik google,,


Comments

Popular posts from this blog

kancil

dua minggu lepas aku dapat lesen encik bapak tekad untuk membelikan aku seek0r kancil. aku berharap sangat dapat ikan kelisa time tu. tapi. it's 0kay. syukur la nakk.  expectati0n.  encik bapak dan puan emak beranggapan aku telah mahir memandu setelah lulus ujian memandu. malah sejurus lulus aku terus dikurniakan kancil. ha ha. memang tak lah. ke laut. first time aku drive kancil encik bapak.. macam tak pernah drive lagak nya. abang ayie siap kutuk aku lagi macam mana la aku b0leh lulus bila dia teng0k aku memandu. dengan mati tengah jalan nya. tak c0nfident naik bukit. mati kat atas bukit. what the ikan..  aku p0n pelik dengan diri sendiri macam mana depan abang JPJ time ujian hari tu dengan mudahnya aku pass. ini semua berkat d0a parent. aku yakin. dah la kancil encik bapak tu manual. 0key what. dan aku tak pernah drive aut0 sampai hari ni. tarikh aku publish p0st ni. siyes beb!  banyak kenangan aku dengan kancil. s0. aku namakan kancil encik bapak tu den

simpan

aku ada masalah dengan perkataan "simpan". mungkin juga dengan tabiat aku yang agak b0r0i  b0r0s apabila bersh0pping. sama ada 0nline atau p0n 0ffline. puii. selagi d0mpet tak nipis.. tah pape aku beli. dan end up kena marah dengan encik laki sebab duit tetiba habis. tipikal p0mpuan. memang kejenya habiskan duit. masa aku belajar kat maktab. setiap semester akan dapat elaun. dan setiap kali dapat elaun aku akan ke tabung haji dengan amiza untuk simpan seribu. dan selebihnya aku berf0ya-f0ya selama tiga bulan. masa tu macam-macam aku mengidam. biasa la. student baru nak up. masa tu lah nak breakfast lunch dinner kepsi ciken rais shop beger king sikret resepi piza hut ciken cop nasi ayam penyet bai kul belog dunkin donat big epal perghh. tak cuk0p pulak tu dengan sh0pping baju seluar beg purse kasut heels sandal tudung anak tudung shawl barang mekap gincu bedak skincare skirt blouse cardigan dress jubah baju kurung. lagi. alat tulis untuk melukis. bermacam-macam pen aku

Perkampungan Portugis, Melaka

sembilan mac dua ribu tiga belas. seusai daurah sirah nabawiyah tamat tepat jam empat tiga puluh minit petang (k0wt), kami pelajar kuliah pismp 3.02 dan pismp 3.05 mengadakan perjumpaan terbuka di tempat yang tertutup berkenaan pr0gram jelajah etnik masyarakat serani, melaka. huuu aku lupa nama pr0gram. s0, reka sendiri. sepl0h mac dua ribu tiga belas. tepat jam lapan pagi kami berkumpul di garaj bas menanti ketibaan beliau pacik bas bersama basnya yang dalam minda kami betapa buruk nya bas tersebut. mungkin pengaruh kami yang  dim0m0kkan dengan imaginasi bahawa semua bas sek0lah adalah buruk tahap gaban. pergh! semua mengumpat ketidakpuasan hati.. astaghfirullah. pepagi da dapat hadiah pakej seribu ta0n d0k neraka free-free ja. aku la tu. the bus..err selama hampir satu atau dua jam menunggu pacik bas, akhirnya beliau datang jugak membawa basnya yang tersergam indah berbanding bas pekerja kilang. alhamdulillah. kami bakal guru yang jakun berserta batak berjala