Skip to main content

bersalin






tiga pul0h n0vember dua ribu lapan belas.

malam tu encik laki kurrr masak sotong. yang hat besar-besar. masyaAllah.. nikmat sungguh. dah la banyak. memang mencekik dan melantak serta melahap la si bakal ibu ni makan. tak henggat dunia. baru tiga pul0h lapan minggu. tak terlintas p0n akan perkataan beranak. bersalin. melahirkan. meneran. kontraksi. dan macam-macam la. dalam kelapa kepala h0tak aku cuti ni aku nak jalan. makan. jalan. makan. enj0y. ha ha.

dan dan masa nak amek wudhuk s0lat isyak, aku terasa s0mething mengalir yang perlu aku teng0k. iya. darah. tanda nak beranak. aduhh. hilang semua angan-angan cuti aku. tapi tak rasa sakit p0n lagi. tak rasa apa. puk0l sebelas lebih kami ke h0spital tanj0ng karang. dalam perjalanan tu, aku dah mula pikir macam-macam. aku senanya tak0t nak bersalin. tak0t nak meneran. tak0t salah teran. tak0t baby tak nak keluar. tak0t tersangkut. tak0t nak rasa sakit. tak0t nak rasa tak0t lah. malas pulak aku nak tak0t dah. ha ha. 

dah sampai h0spital, d0kt0r p0n mula la cek macam-macam. dan malam tu bukaan baru dua sentimeter. aku cakap nak balik. tapi d0kt0r tak kasi balik. s0 kene warded. menyesal aku pegi h0spital malam tu. ha ha ha ha ha. kal0 aku tawu aku pegi es0k pagi nye. kal0 aku tawu la. kal0. dah la first time kan. k0n0n la kan....

dah cek in h0tel h0spital tu, aku mintak encik laki kurr beli kan h0rlick ais lit lit sebelum dia balik rumah sambung tid0. dan malam tu mula la c0ntracti0n setiap setengah jam. setiap lima belas minit. setiap sepul0h minit. setiap berminit-minit lah. tid0 tak lena. setiap kali bang0n aku sedut h0rlick ais aku tu. k0n0n hilang la sakit tu. 

masa tu aku rasa nak balik je. dah la panas. ek0n mana ek0n. ha ha. berlagak sungg0h perempuan s0rang ni. lepas ni sec0nd pregnant aku nak lambat-lambat pegi h0spital. ha ha ha ha ha. aku nak melantak puas-puas sebelum mas0k lab0ur r00m. aku nak mekdi. kepsi. sabwei. kulbel0g. big epal. piza. spegeti. tembikai. abc. bings00. sikret resepi. susi. lazania. beger. teksas. ha ha gila.


****************

satu disember dua ribu lapan belas.

pagi tu, puk0l lima empat pul0h lima nurse datang kejutkan aku. tanya dah s0lat ke belum. aku cakap belum la. hmm padahal baru je azan. pas mandi s0lat sesiap aku pergi jumpa d0kt0r. nak kene seluk lagi. dan bukaan dah empat si em. dia decide mas0k lab0ur r00m. s0h sarapan dan siap-siap baju baby. h0spital bagi sarapan r0ti gardenia dengan mil0 panas. tu je. aku p0n makan la ala kadar. sumpah-sumpah la jugak dalam hati nak kepsi mekdi bla bla bla. 

then. mas0kla lab0ur r00m. sebelum tu wasap la encik laki kurr yang aku dah nak mas0k lab0ur r00m. masa tu puk0l lapan lima belas minit tak silap aku. setel pasang ctg kat perut mula la sakit balik. sakit. dan sakit. dan sakit. dan sakit. d0kt0r datang cek bukaan. baru lima si em. pecahkan air ketuban. cek lagi. dan lagi. dan lagi. bukaan still sama. 

aku pulak tak keruan dah. terpusing sana. terpusing sini. ya ampunn. macam ni rupanya sakit nya. dengan nurse kata jangan pusing-pusing. aku pusing-pusing jugak. memang tak tahan la. dan d0rang kata ctg baby aku tak cantik. bukaan pulak masih lima si em. masa tu dah pukol sebelas lebih. dan encik laki kurr datang teman sat. 

puk0l dua belas d0kt0r datang cek-cek semua mende tu dan cakap kat aku kene t0lak sungai bul0h. huu. kemungkinan kene sizer. naik embulan la aku dalam nazak-nazak tu. ha ha. rasa la aku naik embulan gedebung gedabang. ha ha. t0bat la. fefiling la aku kene t0lak sana sini nak ke lab0ur r00m. bila ingat balik malu betul. r0und satu h0spital aku. dengan per0t memb0y0t tu. dalam lab0ur r00m pulak macam-macam perangai aku keluar. ha ha. b0ngek betul. macam ni rupanya rasa meneran tak keluar-keluar baby. laki aku kat sebelah p0n aku rasa macam tak membantu perasaan aku. aku tak ingat p0n masa tu yang aku ada laki. ha ha.

setiap kali sakit giler tu datang, aku sedut gas tu kemain. padahal sama je. buat aku makin tak betul ada la. dan aku sedar yang aku tertid0. sebab tu la aku makin tak f0kus. tak ada tenaga nak meneran. ye. salah aku. last-last dah sembilan si em p0n baby tak mau keluar. jantung makin lemah. dan d0kt0r decide sizer la jawabnya. masa mintak sign nak sizer tu, aku ingat lagi. aku sign macam hape je. pastu aku campak pulak pen tu. ha ha

s0. aku rasa la jugak sakit c0ntracti0n nak beranak. masa inject epidural tu aku tak rasa apa dah. 0rang kata sakit gila. tapi bagi aku c0ntracti0n lagi sakit. ha ha. tapi jujur aku rindu saat-saat bersalin tu. dan. aku p0n dibedah la dengan jayanya. sempat la jugak tid0 sebab penat kan. tawu-tawu dengar la suara c0mel rahman. halah halahhhh.

puk0l empat lima belas minit rahman dilahirkan . 


Comments

Popular posts from this blog

kancil

dua minggu lepas aku dapat lesen encik bapak tekad untuk membelikan aku seek0r kancil. aku berharap sangat dapat ikan kelisa time tu. tapi. it's 0kay. syukur la nakk.  expectati0n.  encik bapak dan puan emak beranggapan aku telah mahir memandu setelah lulus ujian memandu. malah sejurus lulus aku terus dikurniakan kancil. ha ha. memang tak lah. ke laut. first time aku drive kancil encik bapak.. macam tak pernah drive lagak nya. abang ayie siap kutuk aku lagi macam mana la aku b0leh lulus bila dia teng0k aku memandu. dengan mati tengah jalan nya. tak c0nfident naik bukit. mati kat atas bukit. what the ikan..  aku p0n pelik dengan diri sendiri macam mana depan abang JPJ time ujian hari tu dengan mudahnya aku pass. ini semua berkat d0a parent. aku yakin. dah la kancil encik bapak tu manual. 0key what. dan aku tak pernah drive aut0 sampai hari ni. tarikh aku publish p0st ni. siyes beb!  banyak kenangan aku dengan kancil. s0. aku namakan kancil encik bapak tu den

simpan

aku ada masalah dengan perkataan "simpan". mungkin juga dengan tabiat aku yang agak b0r0i  b0r0s apabila bersh0pping. sama ada 0nline atau p0n 0ffline. puii. selagi d0mpet tak nipis.. tah pape aku beli. dan end up kena marah dengan encik laki sebab duit tetiba habis. tipikal p0mpuan. memang kejenya habiskan duit. masa aku belajar kat maktab. setiap semester akan dapat elaun. dan setiap kali dapat elaun aku akan ke tabung haji dengan amiza untuk simpan seribu. dan selebihnya aku berf0ya-f0ya selama tiga bulan. masa tu macam-macam aku mengidam. biasa la. student baru nak up. masa tu lah nak breakfast lunch dinner kepsi ciken rais shop beger king sikret resepi piza hut ciken cop nasi ayam penyet bai kul belog dunkin donat big epal perghh. tak cuk0p pulak tu dengan sh0pping baju seluar beg purse kasut heels sandal tudung anak tudung shawl barang mekap gincu bedak skincare skirt blouse cardigan dress jubah baju kurung. lagi. alat tulis untuk melukis. bermacam-macam pen aku

Perkampungan Portugis, Melaka

sembilan mac dua ribu tiga belas. seusai daurah sirah nabawiyah tamat tepat jam empat tiga puluh minit petang (k0wt), kami pelajar kuliah pismp 3.02 dan pismp 3.05 mengadakan perjumpaan terbuka di tempat yang tertutup berkenaan pr0gram jelajah etnik masyarakat serani, melaka. huuu aku lupa nama pr0gram. s0, reka sendiri. sepl0h mac dua ribu tiga belas. tepat jam lapan pagi kami berkumpul di garaj bas menanti ketibaan beliau pacik bas bersama basnya yang dalam minda kami betapa buruk nya bas tersebut. mungkin pengaruh kami yang  dim0m0kkan dengan imaginasi bahawa semua bas sek0lah adalah buruk tahap gaban. pergh! semua mengumpat ketidakpuasan hati.. astaghfirullah. pepagi da dapat hadiah pakej seribu ta0n d0k neraka free-free ja. aku la tu. the bus..err selama hampir satu atau dua jam menunggu pacik bas, akhirnya beliau datang jugak membawa basnya yang tersergam indah berbanding bas pekerja kilang. alhamdulillah. kami bakal guru yang jakun berserta batak berjala