Skip to main content

henfon. jamban.



dulu. f0n pertama aku yang aku beli dengan titik peluh. ikat perut bagai tu. masuk dalam lubang jamban. yang kedalamannya lebih empat ke lima kaki dalam. atau lagi dalam aku tak pasti. aku siap b0leh dengar lagi perjalanan jatuh yang sungguh lama untuk sampai ke dasar jamban.

cerita nya begini.

sebelum ini. aku tak pernah main f0n dalam jamban. tak kesah lah main game 0r texting. apatah lagi chatting. aku simpan tersemat di p0ket belakang. dan aku menyesal sampai hari ini. kenapa perlu letak kat p0ket belakang seluar? huhu getus aku di dalam hati sanubari yang sungguh pilu mendalam. dan bila nak pakai seluar, henf0n tu el0k je jatuh menjunam ke dasar jamban. sayu je aku dengar "plup". gelap. gelita.

kejadian tu terjadi di masjid sultan mizan zainal abidin putrajaya. aku juga tak mencari mana-mana petugas jamban untuk memaklumkan kes terbabit. minda aku k0s0ng. dan masa itu aku f0l0 pr0gram skuad didik street dakwah. hilang m00d aku dua hari tu. aku masih terfikir-fikir lagi hikmah nya. mungkin hikmah nya beli f0n baru lah agaknya. dan semenjak itu, aku dah tak f0l0 skuad didik. see. sebab tu aku dah tak j0in meeting dia. ha ha ha.

henf0n yang jatuh tu s0ny erics0n warna putih.

gugel.

tak lama selepas tragedi itu. aku k0rek simpanan dan mula menggugel untuk survey f0n baru. dan masih lagi menggemari s0ny. dan masa tu batak s0ny experia. dan aku selamat dinikahi dengan s0ny experia V. pujaan hati sangat. jaga baik punya. dalam lima tahun lebih bertahan pakai. tak pernah r0sak pape. tup tup bateri r0sak. beli bateri kat pelbagai kedai. masih sama.. sedih sangat.


bila dah tak dapat diselamatkan. kena lah beli yang baru. yang seterusnya samsung j7 2016 warna g0ld. encik laki belikan. lima belas september dua ribu enam belas. beberapa hari selepas dapat f0n baru ni. aku terjatuhkan lagi. di jamban. rumah. mertua. ha ha. tak memasal h0me butt0n dia tak berfungsi sebab masuk dalam baldi isi air masa meneran. bingai betul. ni semua sebab aku terik0t perangai kawan aku main f0n dalam jamban. dan aku tak bagitawu encik laki p0n. ha ha.

dan hari ini screen dah blank. masih lagi berfikir untuk tukar screen 0r tukar f0n baru. ha ha ha. dan sementara itu. aku pakai tablet pemberian kerajaan terdahulu kepada para guru. ye tawu. sl0w.

sem0ga bersabar. bertahan.

.....

Comments

Popular posts from this blog

kancil

dua minggu lepas aku dapat lesen encik bapak tekad untuk membelikan aku seek0r kancil. aku berharap sangat dapat ikan kelisa time tu. tapi. it's 0kay. syukur la nakk.  expectati0n.  encik bapak dan puan emak beranggapan aku telah mahir memandu setelah lulus ujian memandu. malah sejurus lulus aku terus dikurniakan kancil. ha ha. memang tak lah. ke laut. first time aku drive kancil encik bapak.. macam tak pernah drive lagak nya. abang ayie siap kutuk aku lagi macam mana la aku b0leh lulus bila dia teng0k aku memandu. dengan mati tengah jalan nya. tak c0nfident naik bukit. mati kat atas bukit. what the ikan..  aku p0n pelik dengan diri sendiri macam mana depan abang JPJ time ujian hari tu dengan mudahnya aku pass. ini semua berkat d0a parent. aku yakin. dah la kancil encik bapak tu manual. 0key what. dan aku tak pernah drive aut0 sampai hari ni. tarikh aku publish p0st ni. siyes beb!  banyak kenangan aku dengan kancil. s0. aku namakan kancil encik bapak tu den

simpan

aku ada masalah dengan perkataan "simpan". mungkin juga dengan tabiat aku yang agak b0r0i  b0r0s apabila bersh0pping. sama ada 0nline atau p0n 0ffline. puii. selagi d0mpet tak nipis.. tah pape aku beli. dan end up kena marah dengan encik laki sebab duit tetiba habis. tipikal p0mpuan. memang kejenya habiskan duit. masa aku belajar kat maktab. setiap semester akan dapat elaun. dan setiap kali dapat elaun aku akan ke tabung haji dengan amiza untuk simpan seribu. dan selebihnya aku berf0ya-f0ya selama tiga bulan. masa tu macam-macam aku mengidam. biasa la. student baru nak up. masa tu lah nak breakfast lunch dinner kepsi ciken rais shop beger king sikret resepi piza hut ciken cop nasi ayam penyet bai kul belog dunkin donat big epal perghh. tak cuk0p pulak tu dengan sh0pping baju seluar beg purse kasut heels sandal tudung anak tudung shawl barang mekap gincu bedak skincare skirt blouse cardigan dress jubah baju kurung. lagi. alat tulis untuk melukis. bermacam-macam pen aku

Perkampungan Portugis, Melaka

sembilan mac dua ribu tiga belas. seusai daurah sirah nabawiyah tamat tepat jam empat tiga puluh minit petang (k0wt), kami pelajar kuliah pismp 3.02 dan pismp 3.05 mengadakan perjumpaan terbuka di tempat yang tertutup berkenaan pr0gram jelajah etnik masyarakat serani, melaka. huuu aku lupa nama pr0gram. s0, reka sendiri. sepl0h mac dua ribu tiga belas. tepat jam lapan pagi kami berkumpul di garaj bas menanti ketibaan beliau pacik bas bersama basnya yang dalam minda kami betapa buruk nya bas tersebut. mungkin pengaruh kami yang  dim0m0kkan dengan imaginasi bahawa semua bas sek0lah adalah buruk tahap gaban. pergh! semua mengumpat ketidakpuasan hati.. astaghfirullah. pepagi da dapat hadiah pakej seribu ta0n d0k neraka free-free ja. aku la tu. the bus..err selama hampir satu atau dua jam menunggu pacik bas, akhirnya beliau datang jugak membawa basnya yang tersergam indah berbanding bas pekerja kilang. alhamdulillah. kami bakal guru yang jakun berserta batak berjala