Skip to main content

ber4k




budak tahun dua sek0lah baru aku ni unik gila. masa aku awal-awal masuk tu, ada kes budak berak dalam kelas. nampak biasa kan? tapi sebab sek0lah kecik kec0h satu sek0lah. 


******

kec0h satu sek0lah dekat kelas tahun dua awal pagi ada tahi. bau dia b0leh menangis hidung k0. saspek utama dia kucing. dan juga murid tahun enam. tahun enam kene tuduh sebab di0rang kelas malam tuisyen dekat kelas tahun dua. tiada siapa p0n tuduh murid tahun dua tu. saksi yang melihat najis tu mengatakan bukan tahi kucing. lain. memang tahi manusia.

maka. bermula lah sesi s0al siasat murid tahun enam yang sedikit cuma. dua puluh satu 0rang je. bagi aku. s0al siasat secara direct depan-depan kelas memang tak akan dapat sape pelaku nya. memang tak la nak ngaku depan-depan. dan juga tak l0gik la habis kelas puk0l sepul0h malam d0rang nak pedajal kelas budak tahun dua dengan berak dalam gelap gelita s0rang-s0rang kat sek0lah. eyh..

pastu saspek seterusnya kucing kak r0zita. kucing ni pulak suka betul masuk kelas tahun dua. dah kunci pintu p0n pandai je dia carik l0bang mana nak mas0k. tapi acik cleaner kata tu bukan tahi kucing. ye la. kita p0n dah tahu kan bentuk dan saiz untuk tahi kucing cemana. tapi yang ini lain. last last pusing balik ke tahun enam. ha ha 

cctv. 

mula la sesi para pentadbir mengg0dek cctv. tiada siapa yang pulang lewat malam. dan. ada se0rang budak kecik datang pagi-pagi buta. tiada siapa yang lagi awal dari dia. ha ha. amshah ! dia nampak kelam kabut masuk kelas untuk letak beg. dan agak lewat keluar dari kelas. dan mula la sesi s0al jawab. 

ya. sepanjang hari dia buat muka tak bersalah. guru kelas nya mengatakan dia yang melap0rkan ada tahi di sebelah tempat duduk nya. bangkai betul perangai. dan setelah diasak dan ditunjukkan bukti cctv. akhirnya dia mengaku. kata nya tak tahan sangat. kak ain kata kenapa la tak terfikir dia yang berak. klu dah depan mata. 

es0knya p0lis angkat sek0lah kami datang. ha ha.


******

aku iya-iya la citer kes budak berak tu kat family aku. dan-dan d0rang kata,

" kak cha jangan citer kuat sangat "

" kenapa? "

" kan zaid dulu p0n berak kat sek0lah. dua kali weyhh "

siyes la aku tak tawu adek aku sendiri berak kat sek0lah. ha ha ha . pat0tla dia pandang semacam je kat aku.

Comments

Popular posts from this blog

kancil

dua minggu lepas aku dapat lesen encik bapak tekad untuk membelikan aku seek0r kancil. aku berharap sangat dapat ikan kelisa time tu. tapi. it's 0kay. syukur la nakk.  expectati0n.  encik bapak dan puan emak beranggapan aku telah mahir memandu setelah lulus ujian memandu. malah sejurus lulus aku terus dikurniakan kancil. ha ha. memang tak lah. ke laut. first time aku drive kancil encik bapak.. macam tak pernah drive lagak nya. abang ayie siap kutuk aku lagi macam mana la aku b0leh lulus bila dia teng0k aku memandu. dengan mati tengah jalan nya. tak c0nfident naik bukit. mati kat atas bukit. what the ikan..  aku p0n pelik dengan diri sendiri macam mana depan abang JPJ time ujian hari tu dengan mudahnya aku pass. ini semua berkat d0a parent. aku yakin. dah la kancil encik bapak tu manual. 0key what. dan aku tak pernah drive aut0 sampai hari ni. tarikh aku publish p0st ni. siyes beb!  banyak kenangan aku dengan kancil. s0. aku namakan kancil encik bapak tu den

simpan

aku ada masalah dengan perkataan "simpan". mungkin juga dengan tabiat aku yang agak b0r0i  b0r0s apabila bersh0pping. sama ada 0nline atau p0n 0ffline. puii. selagi d0mpet tak nipis.. tah pape aku beli. dan end up kena marah dengan encik laki sebab duit tetiba habis. tipikal p0mpuan. memang kejenya habiskan duit. masa aku belajar kat maktab. setiap semester akan dapat elaun. dan setiap kali dapat elaun aku akan ke tabung haji dengan amiza untuk simpan seribu. dan selebihnya aku berf0ya-f0ya selama tiga bulan. masa tu macam-macam aku mengidam. biasa la. student baru nak up. masa tu lah nak breakfast lunch dinner kepsi ciken rais shop beger king sikret resepi piza hut ciken cop nasi ayam penyet bai kul belog dunkin donat big epal perghh. tak cuk0p pulak tu dengan sh0pping baju seluar beg purse kasut heels sandal tudung anak tudung shawl barang mekap gincu bedak skincare skirt blouse cardigan dress jubah baju kurung. lagi. alat tulis untuk melukis. bermacam-macam pen aku

Perkampungan Portugis, Melaka

sembilan mac dua ribu tiga belas. seusai daurah sirah nabawiyah tamat tepat jam empat tiga puluh minit petang (k0wt), kami pelajar kuliah pismp 3.02 dan pismp 3.05 mengadakan perjumpaan terbuka di tempat yang tertutup berkenaan pr0gram jelajah etnik masyarakat serani, melaka. huuu aku lupa nama pr0gram. s0, reka sendiri. sepl0h mac dua ribu tiga belas. tepat jam lapan pagi kami berkumpul di garaj bas menanti ketibaan beliau pacik bas bersama basnya yang dalam minda kami betapa buruk nya bas tersebut. mungkin pengaruh kami yang  dim0m0kkan dengan imaginasi bahawa semua bas sek0lah adalah buruk tahap gaban. pergh! semua mengumpat ketidakpuasan hati.. astaghfirullah. pepagi da dapat hadiah pakej seribu ta0n d0k neraka free-free ja. aku la tu. the bus..err selama hampir satu atau dua jam menunggu pacik bas, akhirnya beliau datang jugak membawa basnya yang tersergam indah berbanding bas pekerja kilang. alhamdulillah. kami bakal guru yang jakun berserta batak berjala